יום שישי, 13 ביולי 2012

פירמידת הפסולת


מספר תושבים העירו לי בצדק לגבי המאמר בעניין הפרדת הפסולת שהפרדה לשם מחזור זה רק הקצה של המערכת והקצה הפחות מוצלח. לפיכך, בעקבות תושב שסנט בי על שהמרתי דתי ל'דת הירוקה' אני מבקש לפרוס לפניכם מקצת מעקרונות ה'דת'.
כשאנו מדברים על צריכת משאבי כדור הארץ, אנחנו מניחים כהנחה הגיונית ואמפירית שמשאבים אלו מוגבלים בטיבם. יש כמובן הבדל בין אזורים שונים ובין משאבים שונים. לא הרי מצוקת המים בארץ ישראל כמצוקת המים בצפון אירופה (יש שם ?) ולא הרי התכלות הזהב כהתכלות הנחושת וכמובן שאין להשוות את משאבי הנפט אל מול אנרגית השמש.
למרות שתמיד אפשר לחיות באופטימיות של 'סמוך! יהיה בסדר! בסוף נמצא עוד שדה נפט או שיטה להגדיל את תנובת האדמה', הרי שגישה רצינית צריכה להתכונן לגרוע מכל ולהשאיר רק מרווח קטן לאופטימיות זהירה. הסיכון של כשל אופטימי אל מול כשל פסימי הוא עצום.
מה עושים אפוא על מנת לצמצם את ניצול המשאבים של כדור הארץ? הנה שלשת העקרונות הבסיסיים של 'הדת הירוקה' המכונים באנגלית The Three Rs:
א.      הפחתת שימוש -  Reduce : הפחתה בשימוש במשאבי כדור הארץ. לכאורה יש כאן הצעה להורדת רמת החיים (ואין מה לעשות – רמת חיים גבוהה פרושה צריכה מוגברת של משאבים. למרבה 'המזל' רוב אוכלוסי כדור הארץ לא מתקרבים לרמת החיים שלנו שאם לא כן, צריכת משאבי כדור הארץ היתה עולה פלאים). אלא שלמעשה יש כאן תביעה לצריכה מושכלת יותר של אותם משאבים. דוגמאות? בבקשה:
1.       תבדקו כמה אוכל אתם זורקים (כי פג תוקפו למשל). פשוט לקנות פחות ובהתאם למה שצריך.
2.       במקום להשתמש בכלים חד פעמיים, עשו שימוש בכלים רב פעמיים (כן, מפלסטיק או חרס וכדו'). מי שטוען שנוצר בזבוז במים לנקות אותם – צודק! אבל...
3.       .... הידעתם שמדיח כלים חוסך המון מים ? 
4.       קחו לקניות שקיות רב פעמיות וצמצמו בצריכת שקיות הנילון שהסופר מחלק בחינם (בינתיים). 
5.       לכו ברגל (או באופנים) במקום לנסוע. זה גם טוב לבריאות שלכם.
ב.       שימוש חוזר - Reuse: לפני שמשליכים לפח האשפה חפץ כלשהו, אפשר לחשוב אם ניתן לעשות בו שימוש נוסף. זה לא חייב להיות אותו שימוש ! היו יצירתיים !
1.       צנצנות הן קופסאות אחסון מצוינות (גם לאוכל אבל לא רק). קופסאות שימורים הן עציצים מצוינים ! 
2.       במקום לקחת ארוחת עשר בשקית, שימו אותה בקופסה רב-פעמית.
3.       במעטפות שבהם שלחו לכם איזה ביטאון, אפשר לשלוח תמונות של הנכדים לסבתא מחדרה...
4.       פתיתי הכוס הצבעונית שנשברה, עשויים לשמש יצירת אמנות. זכרו! האשפה של האחד – היא האוצר של השני.
ג.        מחזור - Recycle : זהו קצה התהליך, אחרי שנכשלנו לצמצם את הצריכה של מוצר מסוים ואחרי שלא מצאנו לו שימוש חוזר, בא תור המחזור. גם זה סוג של שימוש חוזר אלא שבדרך הופך החפץ שלנו לחומר גלם. למה זה המוצא האחרון ? כי בדרך כלל להפוך בקבוקים לזכוכית נוזלית, עיתונים לגלילי נייר מוכנים לדפוס, בקבוקי פלסטיק לקורות פלסטיק לבנית ספסלים וכדו' – כל זה צורך אנרגיה ולעיתים קרובות גם מזהם את הסביבה (נקודה שעליה בכל עוד לא דיברנו). לפעמים המחזור איננו כל כך כלכלי בחישוב פשוט (כי כימות של ערך לכסף הוא בעייתי).
אבל בתחום הפסולת האורגנית זה לא כך. כבר חז"ל אמרו ' עושה אדם את זבלו אוצר'. הקומפוסט שניתן להכין בכל גינה פרטית הוא אוצר של ממש וחבל שלא לעשות קומפוסטר בחצר. מחזור מהסוג המעולה.
דרך אגב, אם לא נמחזר – כל הפסולת שלנו תלך להטמנה וחוץ מסכנה לזיהום של מי התהום, דונמים יקרים של אדמת ארץ ישראל יהפכו למזבלות במקום לבתים, פארקים או שמורות טבע. קצת לא כל כך מתאים למי שמתהדרים (בצדק) באהבת הארץ.
לא דיברנו על זיהום אויר וזיהום מים וזיהום אור (כן, יש דבר כזה), גם אלו משאבים מתכלים של כדור הארץ. התרכזנו בחפצים הביתיים שלנו, שהם באחריות שלנו ובפסולת שאנחנו מייצרים וגם זה טוב בתור התחלה.
אולם מעבר לשיקולים של אסתטיקה וחסכון,  כדאי תמיד לזכור את מדרש חז"ל המפורסם (קהלת רבה) הקובע לנו את כיוון הפעילות:
שעה שברא הקב"ה את האדם הראשון נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו: "ראה מעשי, כמה נאים ומשובחים הם, וכל מה שבראתי בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת- אין מי שיתקן אחריך
(פורסם בחידוש באלו"ש. ובגרסה שונה במקצת גם בעולם קטן)

אין תגובות: