יום ראשון, 29 במרץ 2015

קינה, קנאה, קינואה

הריטואל השנתי על אומללותם של אחינו בני עדות אשכנז הנאלצים להיפרד לשבוע שלם מהאורז החביב עליהם ומהקיטניות שאין ארוחה שלמה בלעדיהן, הוא כבר פאסה. אין לי שום כוונה להוסיף ולו מילה אחת בפולמוס ההלכתי-חברתי-קטניותי-קטנוני זה. אני בוחר להתמקד בפן הקולינרי.

אגדת עם ידועה מדברת על תפריט אשכנזי לפסח שכולו מורכב ממצות, בשר, ביצים ותפוחי אדמה. זו יכלה להיות אגדה משעשעת אלמלא האמינו בה רבים מאחינו בני ישראל, כולל, למרבה התדהמה – אשכנזים בעצמם.
אז נכון שמצה בחמאה זה טעים, ומצהבריי עשוי היטב הוא פשוט מעדן, אבל האם אפשר בכל זאת לצאת ממחוזות המצה-ביצים-תפוחי אדמה ? אין מקום להיות מופתעים מהתשובה הברורה – כמובן שכן. למעשה זה אפילו מומלץ, לא רק מטעמי גיוון אלא גם מטעמי בריאות.
הרשת מלאה במתכונים כשרים לפסח. צריך רק לחפש את הדבר הנכון במקום הנכון. מה שנעשה כאן יהיה בסך הכל ניסיון להעשיר את מילות המפתח של תפריט הפסח נטול הקטניות.
ברשותכם נדלג על ארוחת הבוקר שממילא ראוי שתהיה מורכבת מסלט גדול, גבינה ולחם (לחם עוני במקרה של פסח). הבה נדבר על הארוחה המרכזית של המשפחה, ואין זה משנה אם מדובר בצהרים או בערב.
מרק ירקות עשוי להיות קצת מימי בהעדרן של עדשים, ההמלצה שלי היא לחתוך את הירקות עוד יותר דק, אפשר אפילו לפרוס אותן לרצועות דקות כאיטריות במעבד מזון. הייתי אומר 'קנידלך', אבל נוותר בגלל שאתם רוצים בלי יותר מדי מצות. אטריות מקמח תפוחי אדמה, הולך ? זה מתכון שטוב גם לנזהרים מ'שרויה'.
במקום עוד גרסה של תפוחי אדמה, נסו פשטידת קישואים, קיש ירקות, פשטידת בצל גבינה, פשטידת כרובית או ברוקולי (חלבית או פרווה), לזנית מצות – ניסיתם ? בורקס מצות ? טוב, באחרונים יש עוד מצות, אבל גם בלזניה המקורית יש בצק. ובכלל – אם עוברים למחוזות הגבינה במקום עוד ארוחה בשרית, אפשר ממש להתפרע עם מתכונים כשרים לפסח ללא חשש קטניות, שרויה ותפוחי אדמה...
גם בתחום הקינוחים החלביים אפשר גם בלי קמח מצה ואפילו בלי קמח תפוחי אדמה (אם כי יש להודות שעלי בלינצ'ס דקים כמו שיוצאים מקמח תפוחי אדמה, קשה מאד להשיג עם קמח חיטה) – עוגות גבינה מוקצפות יכולות גם בלי קלתית. אם חייבים, נסו פעם קלתית משקדים טחונים.
בתחום עוגות הפרווה יש תחרות קשה בין עוגות השוקולד (לא, לא קקאו – שוקולד) ועוגות האגוזים ובצד ממתינות עוגות הפירות. פירות בעצם אפשר ורצוי לאכול גם בלי תוספת.
ובאמת, כל זה רק על קצה המזלג ועם תפריט כזה, מי באמת רוצה אורז?

(פורסם ב'כיפה')


אין תגובות: