יום שני, 11 ביולי 2016

לתפוס אמריקה בארץ

קיץ, העונה המתה של השנה. השמש קופחת במלוא עוזה, אפילו בגוש עציון חם בימי הקיץ ולשחק כדורסל במגרש לא מקורה – קצת מסוכן. רוב ההורים עדין עובדים במלוא המרץ (בתוך המזגן), אבל הילדים, מה איתם ? בסדר, יש קצת קייטנות וגם פעולות של רכזי הנוער. יש גם תפילה מאוחרת וקביעת עיתים לתורה – הכל טוב, אבל יש עוד הרבה זמן פנוי. אז יושבים שעות מול המסכים הגדולים והקטנים למגינת לבם של ההורים. אבל מה אפשר עוד לעשות ? האם יש אלטרנטיבה ?
בודאי שיש! מזמינים שלשה, ארבעה חברים למזגן הביתי, מסדרים את שולחן האוכל ופותחים משחק קופסא! כן, ממש כמו בימים ההם לפני 40 שנה כשאנחנו היינו בגיל הזה. אז עם כל הכבוד ל'סולמות וחבלים', ו'מונופול', גם בתחום משחקי הקופסא העולם התקדם. מגזין 'גוש ארבע' יביא לכם בימי הקיץ המלצות על משחקי קופסא חדשי, כאלו שיאתגרו את המוח, יאפשרו לקטנים להתמודד בכבוד עם הגדולים, אפשר לקחת לצימר ואפשר אפילו לשחק אותם בשבת (למקלים בענין).
לפני שנתחיל בהמלצה הראשונה נספר משהו על עולם משחקי הקופסא המודרני. כיום משחק קופסא איכותי מתהדר בשם הממציא שלו וכמו שיש סופרים מוכשרים, יש ממציאי משחקים מוכשרים. חברות המשחקים מתחזקות אתרי אינטרנט מושקעים אשר אפשר לא רק לקנות בהם את המשחקים, אלא ניתן להיעזר בהם במקרה שדפי ההוראות נקרעו ולקנות דרכם חלקים קטנים שאולי הלכו לאיבוד. אנחנו נשתדל לתת גם את הכתובות של האתרים הללו. ועכשיו – בואו נשחק !



'תופסים אמריקה' (Transamerica במקור) הוא משחק לוח אסטרטגי שבו למזל יש מעט מאד מה לומר. על לוח המשחק מתוארת מפת ארצות הברית מחולקת לאזורים (מזרח, מערב, מערב תיכון, צפון ודרום) ובכל אזור מספר ערים. המפה  מרושתת בקווים שעליהם יבנו המתחרים את מסילות הברזל שלהם. כל מתחרה מקבל עיר מכל אזור (מבלי שיריביו יודעים אלו ערים קיבל) וזה הוא אלמנט המזל היחיד במשחק. מכאן ואילך על השחקן לבנות מסילת ברזל שתחבר את הערים שלו. מה שהופך את המשחק למענין ולכזה שדורש תכנון מראש היא העובדה שאם מסילות ברזל של יריבים מתחברות – הן הופכות למערכת אחת שיכולה לשרת את שניהם, כך ששחקן יכול לגלות שממש סייע ליריבו להגיע במהירות לעוד עיר שלו.
המשחק פשוט, בלי כללים מורכבים, באמת מתאים לילדים בגילים שונים (עם הזמן, גם ילדים קטנים יחסית תופסים את עקרון התכנון מראש). כל סבב נמשך זמן קצר (כ 20 דקות) ואפשר לשחק מספר סבבים עד שמגיע הזמן לאכול (וצריך לפנות את שולחן האוכל...).
המשחק תורגם חלקית (הלוח והקלפים נותרו בלעזית, רק הקופסא וההוראות עברו 'גיור') וניתן להשגה בחנויות המשחקים (אני ראיתי באתר של בית הצעצוע למשל) במחיר של כ 100 שח.
ממציא המשחק, פרנץ-בנו דהלונגי (מת לפני עשור) יצר מספר משחקי לוח משחק זה יצא לשוק בשם Trans America בשנת 2001. ב 2003 זכה בפרס מטעם אגודת מנסה (MENSA – ארגון בעלי מנת המשכל הגבוהה). למשחק יש וריאציה בשם טרנס-אירופה שגם אותה המציא דהלונגי אבל ראיתי גם חיקויים מקומיים (כמו טרנס=טורקיה). המשחק תורגם לעברית זמן קצר לאחר מכן.
כמה קישוריות מעניינות


[פורסם בגוש ארבע]


אין תגובות: