יום שלישי, 3 בספטמבר 2019

מיומנו של מורה למתמטיקה - למה ללמוד מתמטיקה ?


הנער היה החלטתי למדי 'תשמע', אמר לי, 'המוסיקה היא כל חיי, ברור לי שאהיה מוסיקאי כשאגדל, בשביל מה אני צריך את המתמטיקה הזו?'. שלא תבינו לא נכון, הוא באמת היה מוכשר כשד במוסיקה, אבל גם במתמטיקה הוא היה לא רע בכל. הצוות העריך שהוא יכול לקבל ציון טוב בחמש יחידות. אבל השאלה הזו חוזרת על עצמה כל שנה, אצל כל מורה, בכל מיני הקשרים. אז באמת, למה לי כל המתמטיקה הזו ?
אני אדלג על התשובה הספציפית לאותו בחור, שכן לאמיתו של דבר, כל עולם המוסיקה מבוסס על מתמטיקה, גלי הקול מתנהגים כמו פונקציות טריגונומטריות ואני משער (כי אני לא מוסיקאי) שידע בסיסי בפיזיקה של גלים ובמתמטיקה הנלוות אליה, לא הזיקו, בלשון המעטה, לאף מוסיקאי. אבל לא כולנו מוסיקאים ולא כולנו נהיה פיסיקאים. השאלה, במקומה עומדת.
ראשית, צריך לזכור שהמתמטיקה היא 'אם כל מדע', באמת 'לית אתר פנוי מניה'. כל הבריאה כולה מבוססת עליה. בסופו של דבר, כולנו נצרכים לה ברמה זו או אחרת, החל מביקורת על הריבית שהבנק גובה מאיתנו (למבינים - גידול ודעיכה), עבור במציאת הדרך להוזיל כמה שיותר את עלות הריצוף של הדירה (בעיית קיצון) וכלה בתכנון הכושר שאנחנו עושים (סדרות).
שנית, אין כמו מתמטיקה, בייחוד גיאומטריה, בשביל לחדד את היכולת הלוגית של האדם. המתודה של טענה והוכחה הנפוצה כל כך במתמטיקה, אמורה לשמש את האדם גם בתחומי דעת אחרים, בין אם הוא מבקש לשכנע את חבריו לעבודה לאמץ פרויקט מסוים, בין אם הוא רוצה לשכנע את חבריו להצביע למפלגה מסוימת ואפילו בינו לבין עצמו כשהוא מהרהר באיזו החלטה שהוא צריך לקבל, השיטה הלוגית הנלמדת בשיעורי מתמטיקה – יכולה לסייע.
לבסוף – תחושת השייכות. מתמטיקה היא שפה, שפה בינלאומית. למעשה, זו השפה שבה קיוו המדענים לתקשר עם חוצנים שכן יסודותיה הם אוניברסליים ואינם תלויים בשום מוטציה ביולוגית. עולם המושגים הנלמד, חורג לעיתים מהעולם המתמטי, ואם אתם לא רוצים למצוא את עצמכם חיים בעולם מקביל (הופ, הנה עשינו שימוש במושג מתמטי) לשאר האנושות, כדאי לא לחפף בשיעורי מתמטיקה.
לכן, אם הקורא או הקוראת הינו תלמיד, שנס מותניך ותלמד מתמטיקה ברמה הגבוהה ביותר שאת/ה מסוגל/ת לה. אם את/ה אב או אם, אז אתם מוזמנים לחדד מחדש את הידע האישי ולעודד (לא לכפות !) את צאצאיכם למצות את היכולות שלהם גם במתמטיקה.
(פורסם בגושארבע)



אין תגובות: