יום ראשון, 15 בדצמבר 2019

שווה להיות מתמטיקאי


אם המתמטיקה כל כך מסוכנת, האם אין איזה פיצוי? פרסים יוקרתיים למשל?
אז זהו, אין פרס נובל למתמטיקה. האגדה מספרת שנובל כעס על שאשתו ברחה עם מתמטיקאי אלא שנובל כלל לא היה נשוי. יותר סביר לומר שנובל, שהיה מהנדס, לא החשיב את המתמטיקה אלא ככלי עזר למקצועות המדעיים שהוא החשיב – פיסיקה וכימיה. בכל זאת מספר מתמטיקאים זכו בפרס בשל הישגיהם בחומים אחרים.
רגע, לפני שאתם סוגרים את 'בני גורן' ביאוש, יש אלטרנטיבות לפרס נובל. הנה כמה פרסים שבהם אפשר לזכות, אם אתם מתמטיקאים ממש, אבל ממש טובים.

·         מדלית פילדס. מוענקת רק פעם בארבע שנים ורק למתמטיקאי צעיר (עד גיל 40). הפרס עצמו צנוע, אבל היוקרה שלו גדולה מאד. תשמחו לשמוע שישראלי אחד כבר זכה בפרס (ובין כ 60 הזוכים עד כה 25% הם ממוצא יהודי).
·         פרס וולף המוענק בישראל, מעניק מדי שנה פרס גם במתמטיקה. פרס נחשב למשך מספר שנים כתואם פרס נובל בתחום, אבל אז נוסד ...
·         פרס אבל (על שמו של מתמטיקאי שוודי צעיר שמת בדמי ימיו) הוא כיום הפרס השנתי היוקרתי בתחום המתמטיקה. גם הסכום שהוא נותן דומה לפרס נובל (כמיליון דולר, שווה, לא ?).
ויש עוד כתריסר פרסים בתחום. הבעיה בכל הפרסים הללו זה שצריך לעבוד ממש קשה בשביל לזכות בהם. האם אין איזה קיצור דרך? רבים חשבו שיש. הדרך של פתרון בעיות פתוחות – בעיות מתמטיות שלא זכו לתשובה. רבים, גם חובבים, ניסו את כוחם בפתרון הבעיות הללו. ניתן דוגמה לשתי בעיות מפורסמות, אחת שנפתרה ואחת שהיא עדין פתוחה.
המשפט האחרון של פרמה
אני מניח שכולכם מכירים את משפט פיתגורס a2 + b2 = c2, שלשה של מספרים טבעיים (שלמים גדולים מ0) נקראים 'שלשה פיתגוראית'. יש אינסוף שלשות כאלו. אבל מה אם מעריך החזקה גדול מ-2 ? כמה פתרונות יש ל a3 + b3 = c3  ? ו חזקת 4 ? ו5 ? וכולי ? שנים רבות ניסו למצוא שלשות טבעיות עובר חזקות גבוהו מ-2 ולא עלתה בידם.
אי שם במאה ה-17, כתב מתמטיקאי צרפתי מפורסם בשם פייר דה פרמה בשולי ספר מתמטיקה כי גילה הוכחה נפלאה לכך שאין שלשות כאלו והוסיף   "Hanc marginis exiguitas non caperet" (אך שולים אלו צרים מלהכילה). מאות שנים ניסו מתמטיקאים ואנשים מן השורה לפתור את הבעיה ולזכות בתהילה ובפרסים הכספים שנילוו אליה, אך רק לפני כשני עשורים הצליח מתמטיקאי בשם אנדרו ווילס להוכיח את המשפט.
השערת גולדבך
השערה זו הוצגה על ידי המתמטיקאי כריסטיאן גולדבך לפני כ 300 שנה. על פי השערתו כל מספר זוגי הגדול מ 0, הוא סכום של שני מסםרים ראשוניים (מה זה 'מספרים ראשוניים ? נו נו נו לכם. חפשו בויקיפדיה!). למשל 5+3=8 או 5+19=24 או 7+113=120 וכדו'. השערה זו עדין מחכה לפתרונה (אם כי נעשו צעדים משמעותיים בדרך לפתרון). מי שיפתור אותה יזכה בתהילה ואולי גם בפרס כספי (כך עד עד לא מזמן העמיד הוצאת ספרים בריטית פרס של מיליון דולר לפותר בפרק זמן נתון).
בהצלחה.

(פורסם בגוש ארבע)



אין תגובות: