יום ראשון, 15 בספטמבר 2019

מיומנו של מורה למתמטיקה – לא רק הפשע מאורגן


אחת הבעיות הגדולות של תחום הדעת של המתמטיקה, הוא שהוא מאד קל ואינטואיטיבי. כן מה שאתם שומעים – קל ואינטואיטיבי. טוב, עד גבול מסוים. כולם מבינים די מהר את פעולת החיבור, וגם החילוק נשמע הגיוני. רק יש מי שחילוק ארוך כבר לא ממש מובן לו. אחרים מסתבכים עם שברים, אחרים נשברים אל מו למערכת משוואות עם שני נעלמים ויש מי שגם אינטגרלים באים לו טוב בעין ורק מספרים מרוכבים... זה כבר סיפור אחר...

הבעיה כאן היא שכל עוד המתמטיקה קלה, התלמיד זורם איתה ולא טורח לעבוד בצורה מסודרת. כשהוא מגיע לקושי, נניח בכיתה ט' או י' (השנים האופייניות לקשיים), אין לו הרגלי עבודה משופשפים ושם מתחילות
מאד קשה להרגיל תלמיד לעבוד בצורה מסודרת ומובנית כשהוא חש שהוא "מבין את החומר ופותר את התרגיל גם בלי ה'סיבוכים' של המורה"... אבל כמו שאמרתי לאחד מתלמידי היותר טובים 'מטרת שיעורי הבית במקרה שלך הם ללמוד לתרגל'.
והנה כמה טיפים למגישי עבודות ושיעורי בית:
·         כתבו בכתב יד ברור. לחלקנו זה בא בקלות. לחלקנו לא כל כך. למזלנו, בניגוד לכתיבה מילולית, הכתיבה המתמטית היא ממועטת סימנים.
·         כתבו בתוך שורת המשבצות. ביטוי שברים יכול כמובן להתפרש על שתי שורות, אבל יש להקפיד להישאר באותן שתי שורות, המונה בשורה העליונה והמכנה בתחתונה. בינהן שרטטו קו (באמצעות סרגל כמובן!)
·         אל תדלגו על יותר מדי שלבים. למעשה, בהתחלה כדאי להרבות בשלבים, אבל עם הזמן (ובהדרכת המורה)  אפשר לבצע מספר שלבים בבת אחת, אבל תזהרו לא לבצע יותר מדי שלבים יחד, זה יבלבל אתכם.
·         השאירו רווח בין שלב ושלב ורווח כפול בין תרגיל לתרגיל. לא טוב לצופף שורות, בייחוד שלעיתים קרובות יש סימנים החורגים קצת מהשורה (חזקה למשל).
·         לכל שלב הסבירו בקצרה איזו פעולה עשיתם. את ההסבר שימו במרחק מה מימין ואחרי סימן \ (שימו לב, זה אינו לוכסן רגיל : /, אלא לוכסן הפוך!).
·         כל קו ישר שרטטו רק עם סרגל (או הרב קו...). כל מעגל – עם מחוגה ! אמנם יש שיטות לשרטט מעגלים נאים בלי מחוגה, אם תצליחו – אין בעיה.
·         הקיפו את התשובה הסופית בריבוע (אפשר בצבע אחר)
   נמקו כל צעד שאתם עושים, לא רק בשביל הבודק, אלא בשביל עצמכם. במקרה של טעות, יהיה לכם דרך לבדוק את עצמכם.

(פורסם בגושארבע)


אין תגובות: