יום שבת, 29 באוקטובר 2011

הימין היום – (צריך להיות) ירוק מאד


הבהרה: בכל הדיון שלהלן המונחים 'ימין' ו'שמאל' יתייחסו למחלוקת המדינית בין ניצים ויונים במדינה ולא למחלוקת הכלכלית חברתית בין חסידי ההון וחסידי החברה. בחלוקה האחרונה ברור שהאחרונים יותר נוטים לתפיסת עולם ירוקה, אולם אין זה מוכרח.
האומנם יש קשר בין תפיסת עולם סביבתית ובין תפיסת עולם מדינית ? אולי כדאי קודם שנגדיר לעצמנו מהי תפיסת העולם הסביבתית. אין כאן שום יומרה לתת הגדרה אקדמית אלא הגדרה עממית יותר. כדור הארץ שלנו, ובמובן המצומצם יותר – ארץ ישראל שלנו, הוא מערכת משולבת של דומם, צומח וחי הנמצאים בשיווי משקל בין המרכיבים השונים. הפרה של שווי המשקל הזה יכולה להביא לתוצאות קשות שיש להן השפעות גם על בני האדם. העולם כבר ידע טראומות קשות מעשי ידי הטבע, אבל אין סיבה שבמו ידינו נשחית את העולם בו אנו חיים ונוסיף לעקות הטבעיות. אחת הבעיות בהתנהלות חסרת אחריות היא שלעיתים מי שיסבול לא נהיה אנחנו אלא הדורות הבאים שימצאו את עצמם מול שוקת אקולוגית שבורה. השקפת העולם הירוקה מנסה לדאוג לסביבה ולעודד פיתוח בר קיימא, דהיינו פיתוח המביא בחשבון לא רק את הנזקים המיידיים אלא גם את אלו העתידיים.

כל אחד מתעצבן לראות בקבוקי פלסטיק ריקים זרוקים באיזה קניון בנגב, כל אחד מצטער לשמוע על הרעלת אוכלוסיית הנשרים ברמת הגולן, רבים מבינים את הנזק שנגרם מהטמנת פסולת רעילה בקרקע. זה לא נגמר בזה כמובן והשאלה שאדם צריך לשאול את עצמו – מה אני יכול לעשות למען הסביבה שבה אני חי ולמען הסביבה בה יחיו ילדי ונכדי.
רגע, בואו נעצור ונשאל – האם בכל האמור לעיל יש משהו שמריח 'שמאלני'? בעצם זה צריך להיות בדיוק ההפך. מי שאכפת לו מכל שעל של ארץ ישראל, לא יכול להישאר אדיש כשמשחיתים את אותו שעל, בין אם על ידי כריתת יער, השלכת פסולת, כרית מחצבים פרועה, זיהום של נחל, העלמות של מין ממיני החיות של הארץ וכן, גם על ידי בניה לא מתוכננת כדבעי.
בואו נדבר באמת על השיקולים בזמן הקמת ישוב חדש או שכונה חדשה. כל אדם יתקומם אם יגלה שעומדים להפוך את הפארק העירוני שלו לשכונת מגורים או את הואדי הפסטורלי הסמוך לאזור תעשיה. איכות חיים נמדדת הרי לא רק בכמה כיווני אויר יש בדירה. אנחנו רוצים מדי פעם לצאת מארבע הקירות שלנו לשחק עם הילדים במגרש משחקים סמוך ולצאת לטיול רגלי באחד מנחלי הארץ. גם בלי הצורך הבסיסי לצאת ולטייל, איש ימין (מדיני) אמיתי צריך להיות חרד לשימור טבעה של הארץ ככל האפשר.
האם זה אומר שעלינו לוותר על יישוב הארץ? כמובן שלא. אלא שצריך לעשות זאת בחכמה ובתכנון (בר קיימא) מראש. החרבת יישובי חבל עזה והצורך לבנות למגורשים בית זמני הביאה לרעיון להקים ישובים חדשים בחולות אשקלון ובחבל לכיש ובעוד מקומות. גופים ירוקים התנגדו לחלק מהישובים החדשים. האומנם היתה זו התנגדות על רקע פוליטי? הלא לפני רגע הסכמנו ששמירה על ערכי טבע ונוף היא אינטרס ימני. בסופו של דבר אושרה הקמתם של מרבית הישובים, את הנזק הסביבתי אפשר לצרף אל שלל הנזקים שהביאה תוכנית ההתנתקות בכנפיה.
אז לאן נעלם הציבור הימני ? מדוע נאלם הציבור הציוני הדתי? למען האמת לא כולם נעלמו או נאלמו. ישנם ארגונים ירוקים דתיים ואפילו חרדיים ובהם גם אנשי ימין. אולם מסתבר שהם עדיין מיעוט. יוצא אפוא שהימין (שוב) נרדם בשמירה. כמו שהפקיר את הזירה התקשורתית והזירה המשפטית, כך הופקרה הזירה הירוקה שבהעדר כוחות ימין ציוניים נכבשה על ידי השמאל. אין וואקום והבור ריק אין בו מים – מים אין בו, נחשים ועקרבים יש ויש.
אין זה מאוחר מדי כמובן. מן הראוי שמפלגות הימין יאמצו לעצמן סדר יום ומצע ירוק, שגופי השלטון המקומי יאמצו גישה ירוקה בכל הקשור לניהול השוטף ולפיתוח הסביבתי, גם ביש"ע (אני יכול לציין בסביבת מגורי את המועצה המקומית אפרת שמקדמת שימוש באנרגיה מתחדשת ואת המועצה האזורית גוש עציון המקדמת את נושא מחזור הפסולת). אבל בראש ובראשונה צריכים להיות אנחנו, האזרחים מן השורה שנאמץ לעצמנו חשיבה ירוקה לטובת הסביבה שלנו, לטובת ארץ ישראל, לטובתנו ולטובת צאצאינו.

אין תגובות: