יום חמישי, 27 בינואר 2005

מסקנות במקום תשובות

במסווה של דאגה לערכים של 'עם ישראל', ולעיתים אפילו 'תורת ישראל', מתוך משולש היסוד של הציונות הדתית, מנסים אנשי השמאל הדתי לנגח את רוב מניין ובניין של הציונות הדתית. לעיתים זו התחסדות של ממש ולעיתים נפנוף בסיסמאות.
טענותיו/שאלותיו של ד"ר הלינגר ("הצופה" ד' בשבט) אינן חורגות מהקו הזה. לשם קידום עמדה מדינית שמאלית הוא מנסה לצייר תמונה שחורה ומעוותת של הציונות הדתית, מחד גיסא, ולגמד את הטרגדיה הציונית של תוכנית הגירוש של ראש הממשלה, מאידך גיסא.
טענות רבות יש לכותב, אולם הטענה שחוזרת מבין השיטין היא שהעיסוק בארץ ישראל בא על חשבון ערכים אחרים בציונות הדתית. טענה זו היא שיקרית גם מבחינה עובדתית וגם מבחינה עקרונית.
עובדתית אפשר לבחון כמה חוקים חברתיים חוקקו נציגי הציונות הדתית בכנסת, אלו ועדות הם בחרו לאייש ולעמוד בראשן, אלו תיקים הם בחרו בממשלות האחרונות, מה הם כתבו בהסכמים הקואליציוניים, ומה הם השיגו בפועל.
אפשר גם לשאול את פעילי 'במעגלי צדק' בעת שטרחו על הכנסים האחרונים, איזה אחוז מההנהגה הרוחנית של הציונות הדתית דחה אותם בטיעון בסגנון 'מה לכם אצל פעילות חברתית כשהממשלה שוקדת על גירוש יהודים'?
אפשר ללכת ולבדוק בישיבות תיכוניות ובאולפנות, וגם בסניפי בנ"ע ועזרא, מה נעשה בתחום החסד.
אפשר לבדוק בביטאונים של הציונות הדתית איזה אחוז מוקדש לסוגיות ארץ ישראל ואיזה לעם ישראל.
אבל הרבה יותר קל להיתפס לכתבות עוינות ולא לתת לעובדות לקלקל את הרושם. בייחוד שנראה שיש גורמים המעוניינים לצייר את הציונות הדתית כקיצונית, פוליטית ודתית.
גם בהיבט העקרוני מוזרה הקביעה שלפיה הטיפול בארץ ישראל בא על חשבון הטיפול בסוגיות חברתיות. מעולם לא שמענו שקידום מסיבי של רעיונות ערביים (פעם במרצ, אחר כך בעבודה וכיום גם בליכוד) בא על חשבון נושאים חברתיים. וכי רק עמדה ציונית שורשית איננה יכולה להתקיים יחד עם עמדה חברתית?
עוד מוטרד ד"ר הלינגר מהסתגרות של הציונות הדתית בתוך עצמה. כך הוא שואל אם אין בהתגייסות של הציונות הדתית למען בלימת תוכנית ה'הינתקות' משום דאגה ללנדסמנשאפט של הציונות הדתית. עולם הפוך! תעודת עניות היא לציונות הכללית שלא נענתה לאתגר ההתיישבות ביש"ע כפי שנעתרה לה הציונות הדתית. עתה משמנסה הכורת לעלות על ההתיישבות הזו, ללא טעם וללא תכלית, מתפלאים ששוב הציונות הדתית מובילה?
אפילו אם היה ד"ר הלינגר צודק בהנחתו, היה ראוי להתפעל מהנכונות לסייע הדדית. זה קצת שונה מהאינדיבידואליזם המקובל, מתרבות ההתעלמות של המערב, אבל קצת יותר קרוב לערבות ההדדית של יהודים במשך דורות רבים.
אלא שלמעשה לא הדאגה לחלשים או ערכים של מוסר עומדים כאן לדיון, אלא הרצון לקדם תוכנית מופקרת מכל בחינה. יודע ד"ר הלינגר היטב שאין שום הצדקה ציונית לביצוע תוכנית ה'הינתקות'. לא צריך להיות אלוף במיל' בשביל לדעת את הסיכון הביטחוני שבה, לא צריך להיות מומחה במדעי המדינה בשביל לראות לאיזו תסבוכת מדינית היא הכניסה אותנו (ואף לאחר שתתבטל בעז"ה, ייקח לנו הרבה זמן להתאושש), וגם לא צריך תואר בכלכלה בשביל לראות את הנזק הכלכלי שהיא ממיטה עלינו (ואם נוסיף את נזקי אוסלו נקבל סכומים דמיוניים ממש). אולם עיקר הנזק הוא בתחום הציוני. לראשונה מתכננת מדינת ישראל צעד שמשמעו הכרה בטיעונים הערביים על זכותם הלאומית בארץ ישראל ואי זכותם של יהודים (מקרה ימית הוא שונה בהרבה היבטים, אם כי בדיעבד מתבררת הטעות שבביצועו). נוח להציג את המאבק כמאבק קרתני על זכויות הרכוש של תושבי גוש קטיף והשומרון (גם להם נוח לפרוט על מיתרים אמוציונליים ולעמת אנשים עם המחשבה של זריקת ילדים מבתיהם, החרבת בתי כנסת והוצאת מתים מקבריהם), אולם המאבק הוא לאמיתו של דבר על דבר בסיסי הרבה יותר עתידה של המדינה.
וכך במקום לעסוק בשאלה הבסיסית של ה'הינתקות', והיא 'לשם מה?' מתיישר ד"ר הלינגר עם הקו הרשמי של העירפול והטשטוש ונוקט דרך הגנה הטובה ביותר ההתקפה. לא נוכל למצוא אצלו שום רמז באשר ליתרונות הגלומים בעצם התוכנית אלא רק באיום על מה יקרה אם נמשיך להתנגד לה. באלגנטיות מדומה הוא מדלג מעל כל האלמנטים הדיקטטוריים שבהתנהלותו של ראש הממשלה, ומעל לכל הצביעות של מפלגות השמאל (המוכנות למכור את כל האידיאולוגיה שלהן, ובלבד לזכות ולראות בהחרבת יישוב יהודי), ומסתפק בפריטה על מיתרי אחדות האומה (מיתרים הקיימים, כך נראה, רק אצל הציונות הדתית).
לסיכום. תוכנית ה'הינתקות' אכן טומנת בחובה שבר. לא בין דתיים וחילונים ולא בין תושבי יש"ע ותושבי השפלה, אלא בין הציונים ובין המיואשים. אלו האחרונים סוברים שיקנו לעצמם שקט ושלווה ובריחה מהצורך לשלם יותר ממס שפתיים לרעיון הציוני על ידי ספסור בחייהם ורכושם של אחרים ועל ידי המרת העתיד בהווה.

(פורסם בהצופה)

יום שני, 20 בספטמבר 2004

כסתח פוליטי


 כשהייתי[1] צעיר ותמהתי על מנהגים שונים של הורים היו אומרים לי 'חכה חכה גם תורך יבוא'. אולם יש דברים שאין זה ראוי ל'אחל' לאחרים. אחד מהם הוא אירוע שיבהיר את פשר הצורך בייעוץ פסיכולוגי לו ניזקקת לעיתים נערה המוטרדת מינית בכלל, ועל ידי מי שנחשב על ידיה לרב עד לא מזמן בפרט.
הרמז העבה בדבריה של שרית ילוב שלפיו כל מי שמתלוננת על רב שהטריד אותה מינית היא מן הסתם מעורערת בנפשה (כאילו שכל מי שמתייעץ עם פסיכולוג הוא כזה) הוא חלק מאותו מנגנון הכחשה-הדחקה שבעטיו נאלצים ארגונים שונים להתערב לטובת אותן נערות, להתעמת עם מי שמעונין לטייח ולכסות ולספוג שוב ושוב מטר חרפות וגידופים מפי שרית ילוב ודומיה.

יום שני, 9 באוגוסט 2004

ומי היה עם הציונות


אחת האגדות שאוהבים להפיץ תועמלנים חרדים וחילונים היא שגדולי התורה היו מאז ומעולם נגד הציונות. הסיבות של שני הצדדים הפוכות. החרדים רוצים להוכיח שהציונות היא נגד התורה ולכן אין ללכת בדרכה והחילונים רוצים להוכיח שבצדק יש לעזוב את דרך התורה הנוגדת את הציונות.
למותר לציין שמדובר בתעמולה שקרית ומגמתית. במאמר הקצר שלהלן נעמוד על כמה נקודות שלא מדברים עליהן בגלל חוסר ידיעה או בגלל רצון להשכחה. לא מדובר במאמר מדעי ואף כי נשתדל להפנות את הקורא למקורות, כל הכתוב כאן לוקה בשטחיות הנובעת הן מקוצר היריעה והן מחוסר יכולת של הכותב להקיף את החומר הרב בעניין.
נתחיל בכמה שלבים.
התנגדות לציון עצמה כמולדתו של העם היהודי הייתה קיים בשני מוקדים: חוגי הרפורמים (ואין מה לומר לגבי המתבוללים) וחוגי הבונד ודומיו (שפנו אל עבר הסוציאליזם העל-לאומי). מטבע הדברים לא יכול אדם המתפלל שלש פעמים ביום 'ושא נס לקבץ גליותינו' להתכחש למקומה של ארץ ישראל בעולם היהודי.
אולם בכך אין די. השלב הבא הוא דרישת ציון. גם כאן אי אפשר להתעלם מהעובדה שהעליות ההמוניות לא"י לא החלו לפני 120 שנה אלא שמעולם לא נפסקו. תושבי הגלות תמכו רבות בישוב היהודי בארץ. אולם גם עליה לארץ מסיבות משיחיות או אחרות והצטרפות ליישוב הישן (ושיטת החלוקה שלצידו), אינו דומה לציונות כפי שאנו חושבים עליה היום.
מה לגבי חידוש החיים הטבעיים של עם על אדמתו ? גם זה לא התחיל עם הרצל. חובבי ציון הקדימו בהרבה את התנועה הציונית. עם חובבי ציון נמנו רבנים רבים. למעשה יוסדה התנועה על ידי רבנים (מוהליבר ואלקלעי) והמושבות שנוסדו טרם התנועה הציונית קמו על ידי אנשים שומרי תורה. בבעיות שלהם דנו גדולי התורה. די לראות מי דן בסוגיית השמיטה הראשונה בשביל לראות את מעורבות גדולי התורה בנעשה בא"י, בצד היותר מודרני שלה (ראש וראשון להם הרב יצחק אלחנן ספקטור שהיה מקובל כגדול הדור באירופה המזרחית שדן להקל בעניין היתר המכירה). אין להתכחש לעובדה שהיו רבנים שהתנגדו ליוזמה הזו (ובראשם שלש חסידויות מפורסמות: סאטמאר, מונקטש וחב"ד)[1].
אולם ייסוד התנועה הציונית בידי ב"ז הרצל (הציונות המדינית) טרף במקצת את הקלפים. מכיון שבין ראשי התנועה היו אנשים שריח יהדות מהם והלאה, שיטותיהם הפוליטיות זרות ואיזכורים שונים על ידי מנהיגים בתנועה הציונית שקראו לרפורמה תרבותית (=השכלה כללית תוך ויתור על התורה) הרחיקו רבים וטובים. גם מנהיגי תנועת חיבת ציון (כמו למשל הנצי"ב מוולאז'ין) התרחקו מהתנועה הציונית.
בנקודה זו נחלק עולם התורה (דוק - עולם התורה[2], כי ברי שרוב שוקלי השקל הציוני, שהקנה חברות וזכות הצבעה, היו אנשים שומרי תורה ומצוות). בצד אחד ניצבו מתנגדי התנועה ציונית (שלעיתים נמנו על חובבי ציון והתנגדותם נבעה מהצדדים שלעיל) ומצד שני תומכי התנועה הציונית. לאחר מספר שנים התאגדו הציונים שומרי המצוות במפלגה בתוך הקונגרס הציוני - ה'מזרחי' שהוקם בתרס"ב[3]. בקונגרס השישי מנה המזרחי כשליש מהצירים (!) ובהם גם רבנים רבים (זה היה קונגרס אוגנדה הידוע לשימצה ותמיכת המזרחי בהרצל הזיקה מאד לתנועה)[4].
לבסוף נשאלת רק שאלת הכמות. האמנם רוב הרבנים התנגדו לתנועה הציונית ? בספר הציונות הדתית מובאים רשימות של אלפי רבנים מארצות שונות שהזדהו עם המזרחי או עם התנועה הציונית בכללה בשלב זה או אחר. הקורא מוזמן לחפש בינהם את קרובי משפחתו או מנהיגי קהילתו וקהילת אבותיו. לא נוכל למנות כאן את כולם, אבל פטור בלא כלום אי אפשר ונציין את מקים המזרחי הרב ריינס, ראשי המזרחי הרב בר-אילן (בנו של הנצי"ב) והרב מימון. הרבנים הראשיים לא"י - הרב עוזיאל, הרב מאיר, הרב הרצוג, הרב אונטרמן ועוד ועוד.
בשורה התחתונה, בעוד שהיחס לא"י וישובה היו כמעט ללא מחלוקת, הציונות המדינית הייתה שנויה במחלוקת, בעיקר בגלל הרצון להתערב בהיבטים התרבותיים של העם היהודי.


[1] פרטים מענינים וציטוטים מאלפים ניתן למצוא בספר המצוין  'הקץ המגולה ומדינת היהודים' של פרופ' רביצקי. הספר עוסק בקיצונים החרדים מחד ובעמדות המנוגדות של חוגי 'מרכז הרב'. יש גם פרק על החרדים הא-ציוניים. מצער שהכותב מתעלם מרוב מנין ובנין של הציונות הדתית.
[2] חלוקה זו חצתה לעיתים משפחות. דוד של הגרדי"ש, הרב זאב סולוביצ'יק היה מנגד חריף של התנועה הציונית ושל מדינת ישראל.
[3] עיין במסתו של הגריד"ס 'קול דודי דופק' שם הוא מכריז שהקב"ה פסק כיוסף של תרס"ב.
[4] לקריאה נוספת בספרו של אהוד לוז 'מקבילים נפגשים'.

יום שני, 19 ביולי 2004

אגדה אמערבית

יו"ר הועד תופף בעצבנות על השולחן. הישיבה כבר נמשכה הרבה מעבר למה שרצה והוא כבר היה ממש לחוץ לסיים. "מה הנושא הבא על סדר היום ?" שאל.
יוכבד ענתה בזריזות : "הציפוי הפוספורי לכבישי הישוב". היו"ר בהה בה וביקש פרוט לטובת כל החברים ויוכבד פרטה.
מה שהבינו הנוכחים היה שקבוצת תושבים הצליחה לגיס תרומה מחד גיסא והנחה גדולה מאידך גיסא לביצוע של פרויקט ציפוי כל הכבישים בישוב בחומר זרחני. "אם נשתמש בצבע הירוק" ויוכבד הצביעה על כתם בקטלוג, "יהיו יתרונות רבים מעבר לבטיחות הנהגים והולכי הרגל". היא פנתה לעבר מוט'לה: "אתם הרי ביקשתם יותר ריאות ירוקות בישוב, אפשר להזמין בתוספת שולית מרקם מיוחד שנותן לכביש אפקט דשא". ויוכבד סיכמה "זה יתן אווירה אוהדת ורגועה לישוב שלנו".
יוסי פרנקפורטר התעניין לדעת אם החומר מיוצר בגרמניה: "לא אדרוך על כביש מתוצרת גרמניה" פסק.
יקרת פינתי תהתה אם מישהו ביקש חוות דעת מהרב. "הרב ?", תמה היו"ר. יקרת  התעקשה. הרי הצבע הירוק הוא כרתי ובבוקר צריך להבדיל בין תכלת וכרתי, אולי הציפוי החדש ישפיע על מועד ותיקין ? . היו"ר נאנח וסימן לעצמו לבקש מהרב חוות דעת הלכתית.
אודי כספי ביקש לבדוק בדיוק את העלויות וכמה כסף יש כבר לפרויקט. יוכבד הודתה שחסרים כ 25,000 ש"ח והציעה להטיל באופן חד פעמי מס זוהר על כל בית אב בסך 75 ש"ח. "זה פחות ממס הבטחון ששילמנו". הועד הסכים.

הענין כמעט סוכם. לפתע אמר יענקל זוכמיר: "בשאלה כל כך נכבדה, לא כדאי לשאול את התושבים?". "די", נאנח היו"ר, "מה אתה רוצה לשאול ? בשביל מה נבחרנו אם לא בשביל להחליט ?". יענקל המשיך: "מי אמר שדווקא ירוק? אני לא רוצה שמחר יבואו אלי בטענות למה לא הלכנו על, נגיד, סגול". יוכבד התפרצה "אז אתה מבקש שהתושבים יציעו צבע ? תקבל 5000 דעות !!". אודי הפנה את תשומת ליבה לכך שבקטלוג של החברה יש רק 108 צבעים, אבל היא המשיכה. "אתה יודע בדיוק מה יקרה ! יבואו הפטריוטים ויציעו לצבוע בכחול לבן, אבל אז המרכזניקים יגידו שזה חילול הקודש. הש"סניקים בישוב יבקשו לצבוע בשחור" אודי מלמל שהכביש כבר שחור, אבל את יוכבד אי אפשר להפסיק. "המודרניים יציעו צבע אדום ואז יגידו שעם המדרכה זה דומה לצבע של דגל אש"פ, ואם תלך על תכלת הילדים יכנסו לורטיגו. שמע, אין סוף לתירוצים"
יענקל התעצבן. "אי אפשר ככה לרמוס את הזכויות של התושבים לבחור את הצבע שלהם".
הטונים החלו להתלהט ויקרת הציעה לתת לכל תשב מקטע בכביש וכל אחד יצבע כרצונו. הצחוק שחרר את המתח והועד החליט לתת לתושבים לבחור בין ארבעה צבעים.

בקרוב בתאים שלכם.

יום חמישי, 15 ביולי 2004

ישחקו המתונים לפנינו

אל לנו לשחק לידי התקשורת, שרק מחפשת התבטאויות קיצוניות ומעשים מופרעים. יש להעביר את הדיון מסרבנות ואלימות, לשיחה אודות חשיבות גוש קטיף ותושביו. רק שינוי בדעת הציבור ימנע, אולי, את העקירה
לפני הכל יש לקבוע שברגע שיתייצבו חיילי צה"ל (או שוטרי מג"ב או כל כח חוקי אחר) בשערי ישוב כלשהו עם פקודה לפנות, או אז כנראה שהפסדנו והמדינה הפסידה. זה בכלל לא משנה אם ההתנגדות תהיה פסיבית למחצה לשליש או לרביע. אפילו סתם חסימת צירים עם 200,000 איש כבר לא ממש תעזור. זה כבר יהיה מאוחר מדי. מבחינה זו אפשר כבר עכשיו לומר שההתנגדות תהיה סימבולית למטרות תעמולה.
המאבק איננו בשטח. המאבק הוא על דעת הקהל. בעידן שבו פוליטיקאים קובעים את עמדתם על פי סקרים והציבור הנסקר מחליט על פי המידע שמספקת לו התקשורת, המאבק הוא תקשורתי. נכון לעכשיו, אנחנו מפסידים ובגדול !
לשמאל יש מדיניות ברורה להעביר את הדיון לשאלות של יום הפינוי והיום שאחרי. ברוב תמימותנו אנחנו נגררים לקו הזה. רבנים ואישי ציבור מפרסמים את דעתם כיצד יש לנהוג בזמן הפינוי. טוב שעוד לא דנים בגובה הפיצוי הנדרש.
אינני מציע לטמון את ראשנו בחול ולהכריז, כמו לפני 20 שנה, 'לא יהיה פינוי'. ההפך הוא הנכון. הפינוי הוא כרגע עובדה כמעט מוגמרת. אם יש שבריר סיכוי לשנות את הדבר, הוא יעשה אך ורק על ידי שינוי עמדתו של הציבור, כי הדבר היחיד שאולי יצליח לעצור את הפינוי הנורא הוא שינוי מגמה בדעת הציבור. אם אחוזי התמיכה בתוכנית ילכו וירדו, יגבר כוחם של מתנגדי ההתנגדות בכנסת ובמפלגות השונות. אנו נלחמים נגד כוחות חזקים מאד השלטון והתקשורת הששה לעודד אותו. כנגד יתרון השלטון יש לנו הציבור שלנו שמוכן לכתת רגליו מדלת לדלת, ועשה גדולות במשאל מתפקדי הליכוד.
את התקשורת יש להעביר מדיון בסרבנות ואלימות, אל עיסוק בגוש קטיף ואנשיו החיוביים. מבחינה זו הרעיון לשרשרת אנושית היא מסוג הפעולות החיוביות שתכבושנה את התקשורת על כורחה (אם כי חייבים לדעת כי שלט אחד בסגנון אלים או מאיים יהרוס את הכל וטוב יעשו המארגנים אם יעמידו סדרנים לאורך על הציר).
לכן, איומים של אורי אליצור בדבר אלימות והוראות של רבנים כנגד פינוי, אינם מועילים כלל. האם אנחנו חושבים שנצליח להפחיד מישהו באיומי הסרק האלו? אנחנו רק משחקים לידי השמאל, שקורא בחדווה בלתי מוסתרת לרסן את האלימות של הימין. העיתונות הכללית תצטט בשביעות רצון כל ראיה, להיותם של המתנחלים מסוכנים לציבור ולחברה. והציבור התמים שיקרא, ימשיך לתמוך בהתנתקות מתוך רצון כן להתנתק מתופעות שאף אנו היינו שמחים להתנתק מהן.
יוצא אפוא שההתבטאויות חסרות האחראיות הללו משחקות לידי יריבנו הפוליטיים ומאימות למוטט את הבסיס המוסרי שעליו עלינו לפעול, במטרה למנוע את גזירת הגירוש. אלמלא דמסתפינא הייתי אומר שדין הרודף חל דווקא על הקיצונים שמימיננו.
בראיה זו, סוגיית הפרישה מהממשלה מתגמדת ומאבדת חשיבות. אדרבא, יופיעו שרינו בחוגי בית ויסבירו את הסכנות שבתוכנית, במטרה להזיז את דעת הקהל. אם ראש הממשלה יפטר את השרים הללו, כי אז לא בנו האשם.
עצתי, הבלתי מקצועית, לכל דובר היא לברוח כמו מאש משאלות לגבי יום הפינוי. אפשר בהחלט להודות שאם יגיע יום הפינוי זה יהיה מאוחר מדי מבחינתנו, ולכן אנו עוסקים בהסברה מדוע אסור שיגיע יום שכזה. עצה נוספת היא לכל בר בי רב שיש לו מידע על כל התארגנות אלימה להסגירה מהרה לידי החוק, הן מדין 'ובערת הרע מקרבך' והן בשל הסיבה האגואיסטית שאנשים אלו מסכנים את המאבק ואת כל מפעל ההתיישבות.

יום ראשון, 11 ביולי 2004

שמץ של חזירות

דווקא כמי שקרא את מאמריה של ד"ר שמש ומטבחו הביתי הושפע מהם במידת מה, אני מרגיש צורך להעיר על מאמרה ('הצופה' גליון י"ג בתמוז).
מקהלת הלעג (בציבור הדתי) שקידמה את הצעת החוק של חברי הכנסת של 'שינוי' לא נגעה, למיטב הבנתי לעצם החוק, אלא לניגוד המשווע שבין החוק ומגישיו.
אחת הסכנות האורבות לפתחו של הצמחוני הוא טשטוש הגבולות שבין אדם וחיה. וכך כותב הרב קוק במסתו המפורסמת בעניין הצמחונות כשהוא נדרש לשאלה, מדוע הותרה אכילת בשר לצאצאי נח, בשעה שהעולם הטרום-מבולי היה צמחוני:
"כמה מגוחך הדבר, כל עוד טומאתו בו, יפשוט טלפיו ויפנה לו לדרך צדקה הרחוקה להתחסד עם בעלי חיים, כאילו גמר כל חשבונותיו עם בני אדם הברואים בצלם א-לקים, כאילו כבר העמיד הכל על נכון, כבר העביר את שלטון הרשעה והשקר, שנאת עמים וקנאת לאומים ... כאילו כל אלה כבר אפסו מן הארץ, עד שאין לה לאותה החסידה האנושית במה להצטדק כי אם להעמיד על נכון מוסרה, בדבר בעלי החיים"
ולא שאי אפשר לנסות ולקדם מספר עניינים בו זמנית, ד"ר שמש בעצמה מודה שלו הייתה ההצעה מגיעה מחוגים דתיים, היא לא הייתה זוכה לאותה מקהלה לועגת. אולם דווקא 'שינוי', התומכת המובהקת במדיניות הכלכלית הניאו-ליברלית על שלל עיוותיה החברתיים, דווקא היא תעסוק בזכויות בעלי החיים ? מאות אלפי בעלי חיים מהמין האנושי חיים מתחת לקו העוני, בית המשפט והממשלה מתדיינים מהו הסכום המינימלי הדרוש לאדם לשם חיים בכבוד (ואני לא מדבר על אלפי אנשים הנמצאים בסכנת גירוש מבתיהם) ולחברי הכנסת של שינוי אין במה לעסוק אלא בבעלי חיים. אין מה לדבר על חוגים לילדים (אלא למי שהפרוטה בכיסו), אבל 'העשרה סביבתית לחזיר' זה מה שחשוב ? הלא זוהי בדיוק המכשלה שעליה מדבר הרב קוק (וגם הוא מדבר על טלפים ודוק).
הבה לא נטעה. כל מה שכותבת ד"ר שמש, הוא נכון וחשוב. ואם היא מלינה על קהות חושים של חברי הכנסת שלנו, יש בהחלט לתמוך בה (אם כי לא היה מזיק שלציונות הדתית היו תריסר ח"כים ומעלה, מה שהיה מאפשר להם ביתר קלות להתפנות ל'זוטות' מעין אלו ואחרות חשובות לא פחות). אולם הלעג המופנה כלפי 'שינוי' יש לו בהחלט מקום.

(פורסם בהצופה)

יום שלישי, 6 ביולי 2004

המפדל והגלולה המרה

מורגלא בפומיא של מצביעי מפד"ל שבטרם הולכים לקלפי, יש ליטול גלולה נגד בחילה, אות וסימן לחוסר שביעות הרצון של הבוחרים מהנהגת מפד"ל. נראה כי אין מפלגה עם בוחרים כה ביקורתיים כמו המפד"ל. אף בקרב הבוחרים הנזכרים בהצבעתם ישנה תחושה שלפיה, עיקר עיסוקם של נבחרי מפד"ל הוא שימור מעמדם ותפקידם (מה שנקרא 'נצמדים לכיסאות'). התנהלות המפלגה לאחרונה מחמירה את ההשקפה הזו, לפחות אצל חלק מהבוחרים, ודווקא היותר אידיאליסטים שבהם.
לפני שנבחן את השאלה, מי באמת צריך לקחת גלולה נגד בחילה ודווקא לאחר הבחירות, הבה נעיין בשאלה "מותר הפוליטיקאי מהבוחר מהו" ?
לכאורה, נראה כי לפוליטיקאי, חבר הכנסת או השר, יש יתרון עצום. שכר גבוה, כבוד, תנאים, יכולת השפעה וכדו'. אולם מבחינה עקרונית, דווקא לאיש ברחוב ישנה החירות לחשוב ולהציע החלטות אידיאליות. קל מאד לשבת בכורסא שבסלון, להביט בטלוויזיה ולגבש החלטה אמיצה בין פיסטוק ובוטן לפרוש מהממשלה, לכבוש את עזה, להפציץ את שכם, להוריד את המע"מ ולקלל את מנהיג 'שינוי'. קל ונטול אחראיות. דרך אגב, לא חייבים את הטלוויזיה לשם כך. יש את "המהדרין", המעדיפים לקבל את ה'החלטות' הללו ביושבם אל הסטנדר.
אולם הפוליטיקאי יודע שכל זה הבל. אין שום חוכמה בקבלת החלטות רצויות 'על יבש'. בחיים עצמם החלטות של 'הכל או לא כלום', מסתיימות כמעט בכל המקרים ב'כלום'. החיים מלאים פשרות. כל אחד יודע את זה מהמסגרת המשפחתית, הקהילתית וגם בעבודה. כשהקורא/ת מתפשר/ת עם החותנת, זה נחשב מעשה ראוי לטובת 'שלום בית'. מדוע כאשר הפוליטיקאי מתפשר זה נקרא 'להידבק לכסא' ?
פוליטיקה היא אמנות המצוי ולא הרצוי. יעדיה של מפלגה מה שמכונה גם המצע של המפלגה הן הצהרת כוונות ולא הבטחה לבוחר. ברור שפעולה נגד המצע (כמו שעשו כמה ראשי ממשלה, ולא רק האחרון), זו מעילה באמון. אין הדבר כן כאשר מפלגה, או פוליטיקאי, במאמצם להביא את יכולת מימוש המצע שלהם למקסימום, עושים פשרה.
אין זה אומר שעל הבוחר (בין אם הוא ראש ישיבה ובין אם הוא סתם 'בעל בית') לשתוק, ולהותיר את הזירה רק לפוליטיקאים. תפקידו של האזרח נטול התפקיד הוא חשוב, בעצם היותו סמן מצפוני לנבחרים. דווקא בגלל הנטייה של הפוליטיקאי לפשרות, צריך שיהיה מי שיזכיר לו תמיד מהו המצב הרצוי וימשוך אותו לכיוון הזה.
אולם אין לשכוח שמידת הפשרה לה נדרשת מפלגה, נגזרת כמעט אך ורק מפרמטר אחד ויחיד גודלה בכנסת. ככל שיש לך יותר מנדטים, כך תצטרך להתפשר פחות (אפילו ברוב מוחלט צריך להתפשר, כי כולם מבינים שגם למיעוט יש זכויות ויש מי שיגן עליהן). טוב יעשו המבקרים, אם במקביל לביקורת אותה הם מותחים יפעלו להגדיל את השפעת מפלגתם על ידי הרחבת שורות הבוחרים (ובעניין זה, כדאי להם גם להגדיל את השפעתם בתוך המפלגה על ידי התפקדות אליה).
הפשרה הזו, איננה בהכרח נעימה. האם מאן דהו סבור שלשבת אל שולחן אחד עם נציגי מפלגה שחרתה על דגלה כמעט ההפך מכל מה שאנחנו מאמינים בו ושואפים לו, הוא דבר קל? האם כאשר נציג של המפלגה מצביע, בשם המשמעת הקואליציונית, בעד הצעה שאיננה נראית לו, הוא איננו זקוק לעיתים לאותה 'גלולה נגד בחילה' שהזכרנו?
אולם, כמו שהנבחר זקוק לקול המצפון שיכוון אותו לכיוון הרצוי, כך זקוק הוא לגיבוי מבית במטרה להמתיק את טעמה המר של הגלולה ההיא.

(פורסם בהצופה)